‘Sowieso is het niet nodig die maatschappen nu halsoverkop te ontbinden. De minister heeft immers nuttige verduidelijkingen gegeven over de werking van de maatschap tijdens de tweede lezing in de commissie Financiën. Wel dient er over nagedacht te worden hoe de werking van de maatschap best afgestemd wordt op de meerwaardebelasting. Uittredingen uit maatschappen door één enkele deelgenoot, zonder dat de andere deelgenoten ook uittreden, worden best vermeden. Ook de inbreng van cash door één deelgenoot zal niet fiscaal neutraal zijn’.
'Een probleem is wel dat gesteld wordt dat ook de aandelen in de maatschap belastbare financiële activa zijn, ook als er bijvoorbeeld kunst wordt aangehouden. Niet-belastbare activa worden daardoor getransformeerd in belastbare financiële activa enkel en alleen omdat ze via een maatschap worden aangehouden. Dat is niet correct’





